CATEGORY

Petua (4) macam-macam (4) Antiques (2) Make-Up (1)

Monday 9 May 2011

Petua untuk dikongsi bersama


Semalam, saya pergi Watson-Tesco, saje jalan-jalan nak cuci mata.  Saya pergi bahagian kegemaran ~ "skin care", tak nak beli apa pun, saje je nak tengok-tengok. 
Seperti biasalah kan, ade pulak promoter nak promote barang diaorang, lupa pulak apa jenama. 
Promoter      : Ye dik, carik apa?
Saya             : Tengok-tengok je kak
Selang beberapa minit kemudian
Promoter      : Dah jumpa barang yang nak di tengok-tengok tu dik?
Saya             : Saya nak cari produk yang boleh menghilang kan parut jerawat lah kak
Promoter      : Adik cuba barang ni – scrub muka brand XYZ
Saya             : Ala kak, saya baru aje beli produk ZYX minggu lepas.  Tak nak lah kak.
Promoter      : Dulu muka akak pun banyak jerawat, adik pakai scrub & pakai masker selalu, mesti cepat hilang.
Saya             : Kan tak elok kalau kita pakai scrub selalu, boleh menipiskan kulit dan boleh mengakibatkan kanser kulit jika terdedah kepada sinaran matahari?
Promoter      : Kalau macam tu, akak kasi adik petua…. (***sila baca di bawah)
Saya             : Terima kasih kak.

Petua untuk mencerahkan kulit dan memudarkan parut. 

Bahan-bahan:-
½ biji tomato sederhana besar
1 sudu besar susu tepung (susu apa-apa pun boleh)


Cara:-
1)     ramas tomato sehingga hancur
2)     masukkan susu tepung dan gaul sehingga sebati
3)     cuci muka sehingga bersih & keringkan
4)     sapu campuran tadi keseluruh muka
5)     biarkan sehingga kering & bilas sehingga bersih
6)     lakukan 2 hingga 3 kali seminggu

No comments:

Post a Comment